Canta-mi suflete: e simfonia mea!

29/05/2012 00:00

 

“The music in my heart I bore,

Long after it was heard no more”.

Doua versuri care mi s-au intiparit dintr-un anume motiv in minte si in suflet. Sunt versurile finale ale unei poezii de Wordsworth, unul dintre poetii englezi ai lacurilor. Nah! eu nu voi ca sa ma laud, dar pe poetii astia i-am buchisit in facultate si daca printre altele imi mai place sa citesc si poezii , acum ce sa (ma) fac? (Ea,  poezia-pe numele sau The Solitary Reaper- dupa parerea mea chiar merita citita.)

La sfarsitul unui seminar in cadrul caruia am zapacit si sucit pe toate partile mestesugul stihurilor lu’ nenea poetu’ de mai sus, parca-l aud pe Domnul Profesor in timp ce imi trecea o frumusica si binemeritata  nota in condicuta-carnet de bal, preludiul hotaratorului examen final:

  • Ai grija ce faci cu laurii, Laura! Aaa! Si domnisoara, sa faceti bine sa va cantati intotdeauna muzica sufletului, chiar daca nu o intelegeti chiar mereu!

Interesanta, abila si cu talc baleiere intre registrele (informal/ formal) de adresare!

Normal ca am tinut minte! Si multe altele pe langa asta. Majusculele anterioare de la apelativul Domn Profesor au fost mai mult decat intentionate. Oricum insuficiente pentru a sublinia si-a scoate in evidenta insusirile alese, calitatea si calitatile incontenstabile, de fapt valoarea absoluta a unui MARE OM!

Ce sa zic? Pe laurii victoriei m-am mai si cam culcat; si nu doar la literatura engleza. Insa partea cu muzica sufletului m-a bantuit si framanat. Si cum inca nu am ajuns la vreo concluzie edificatoare si satisfacatoare continua sa ma bantuie si sa ma framante.

Imi trec prin minte mai multe definitii care de care mai profunde, prin care oameni mult mai intelepti decat mine s-au straduit sa explice viata. Si aleg una care se potriveste cu incercarea mea de a descifra misterul legat de muzica sufletului. “Viata este o simfonie.”

Bun! Prin urmare daca avem muzica si simfonie trebuie sa avem si note pe care le insiruim frumos pe un portativ intr-un gama si o cheie.  Cred ca as putea (de parca ma impiedica ceva sau cineva?!)  cerceta muzica sufletului plecand la cunoscuta Gama Do major pentru care sa gasesc  corespondente in ungherele si coloanele tainice ale sufletului.

Deci canta-mi suflete, in DO major, te rog!

DO- dor, dorinta, dominatie, doleanta, dojana.

RE- reactie, responsabilitate, resursa,  relaxare, repulsie, respect, relatie, regret, recunostinta, regula, regres, reper, resemnare, resentiment, resuscitare, repros, realitate, renume, renuntare, reprezentatie, repaus, rectificare.

MI- mie (pronume), mila, minciuna, miraj, misiune, minte, minune, mister, mit, mitocanie, migala, miez, mireasma, mimare, minimizare, minut, miracol, minunare, mistuire, miselie, mizerie.

FA-familie, faima, fast, farmec, fapta, farsa, fascinatie, fabulatie, favoare, fateta, falsitate, fatada,  fatalitate, fantezie, fanfaronada, factor, facilitare, favorizare, falsificare.

SOL- solidaritate, solitudine, solicitare, solemnitate, solie, solicitudine, solutie.

LA-lacrima, lacuna, labilitate, lascivitate, lant, labilitate, lapsus, larghete, labirint.

SI- situatie, siguranta, sila, simpatie, sine, simptom, simulare, simtamant, sinceritate, sistem, singuratate, sincronicitate, simbol, simtire, simplitate.

Si-am ajuns din nou la DO- vorba cantecelului J.

Pe parcursul existentei noastre, in diverse imprejurari, conjucturi si circumstante,  facem tot felul de permutari, combinatii si aranjamente nu numai cu cele de mai sus, dar si cu o gramada de multe altele, compunand diverse fraze muzicale sau linii melodice.

In teoria muzicii, daca imi aduc eu bine aminte, se face distinctie intre game majore si game minore. Notele sunt aceleasi-  felul in care sunt separate pe portativ dupa regula  ton-semiton este criteriul care le departajeaza.

Doar geniul, talentul ori gradul de inzestrare al compozitorului mai face diferenta. Asa apar diverse genuri si stiluri muzicale: de la cantate, fugi ori menuete, la simfonii, sonete si concerte, pana la valsuri, tangouri, rapsodii sau, mai recent, la blues-uri, balade rock, muzici de cabaret, raggaetoane, manele, zouk sau hip-hop. Si cate altele or mai fi!

Inclin sa cred ca aceleasi principii guverneaza si muzica sufletului. Care poate canta iubirea, bucuria, libertatea, armonia, reusita, pasiunea, implinirea, fericirea. Sau mania, ura, respingerea, umilinta, frustrarea, deprimarea, esecul, vinovatia.

Ei bine, da! Viata e o simfonie. Sau mai corect spus poate fi. Dupa cum la fel de bine poate fi si o manea! Depindem ce si cum compunem!

In DO major, FA diez , SI bemol sau LA minor! Canta-mi suflete: e simfonia mea!